lördag 14 december 2013

om man lyssnar tillräckligt länge hör man hur ambulanserna sjunger för varann



ni håller mig vid liv
med slangar i näsan
och era rullande stolar


in i det sista

för att skriva ut mig
en måndag i december
när snön skulle glittra
och livet skulle längta


när tvingande bokstäver
inte längre anses nödvändiga
när tvingande bokstäver
inte längre kan rädda mig
som för att
svära er fri från ansvar
som för att gardera er
som för att hålla ryggen fri


i det fina nyinvigda psykiatrihuset
med plats för 95 kantstötta människoliv
där fönstren skallrar högre när vinden viner
än tvns ständiga reklamavbrott 


här bakom
innanför alltför markerade revben
stormar det i mig

det spelar ingen roll
hur många gånger jag kontrollerar
att hjärtat sitter kvar


från mitt fönster på tredje våningen
kan jag se akutmottagningens skrikande röda


men jag har slutat räkna nu



“Om man lyssnar tillräckligt länge
kan man höra
hur ambulanserna sjunger för varann”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar